

FOLYAMHAJO.HU
Nemzetközi Szállodahajó Adatbázis
és hajózási ismeretterjesztő portál
1. FELTÉRKÉPEZÉS: Kezdetben érdemes a helyszínt feltérképezni, melyen az nagy hajónézés folyni fog. Ismeretlen terület esetén helyismeret hiányában nem várt meglepetések érhetnek, ha felkészületlenségünk, helytelen időgazdálkodásunk a hajó kergetésére kényszerít.
2. BELÁTHATÓSÁG: Akár konkrét kiszemelt hajót, akár egyes hajótípusok összetételét, az adott szakasz forgalmát tanulmányozzuk, érdemes olyan pontot választanunk, ahonnét akadálytalanul belátunk völgymeneti irányból legalább 5, hegymeneti irányból pedig 4 folyamkilométert. Ezzel időt nyerünk felkészülni a hajó elérkeztére, pontosabb képet kapunk sajnálatos korábbi távozásáról, mi több, esztétika, illetve adrenalinszint-emelkedés szempontjából is előnyös, ha mind a felfutást, mind pedig a lecsengést hosszú ideig követhetjük tekintetünkkel.
3. KÖRNYEZET: Ha csak nem témaspecifikusan a hajók épített, ipari környezettel való szimbiózisát kívánjuk tanulmányozni, kerüljük a zsilipek, műtárgyak, rakpartok, lepukkant iparnegyedek lehangoló területeit, hisz nem csupán egy vízi jármű mutatja előnyösebb arcát várak, kastélyok, hegyvidékek és szegélyerdők előterében, hanem mi is vidámabb hozzáállást tanúsítunk a zajmentes, tiszta levegőn.
4. HAJÓTÁVOLSÁG: A hajó távolsága nem csak videókamerázás, fotózás tekintetében hangsúlyos szempont. Ha már komoly felkészülést követően megjelenik a láthatáron kiszemelt egységünk, bizonyára nem örülnénk annak, ha pont előttünk tenne egy hatalmas kerülőt, s a túloldalt végighaladva bolhaméretűre zsugorodna szemünkben. Éppen ezért javasolt olyan helyet választani, melynek átellenes oldalán zátony, keresztgát, esetleg hajóroncs található. Ezekről bóják, vonaltérképek tanulmányozása során tájékozódhatunk.
5. HULLÁMJÁTÉK: Megfelelően lapos, aprószemcsés fövenyre telepedve a rekkenő hőségben üdítő felfrissülést nyújt a hajó egyik áldásos velejárója, a sodróhullám. No persze kiskutyát, nagymamát, csecsemőt, kevésbé vízhatlan holmit lehetőleg ne pakoljuk az útjába. Ha társadalmi érzékenységünk kerít minket hatalmába, figyelmeztethetjük a parti sütkérezőket a lehetséges kockázatra, ám ha felvidítanánk magunkat e vészterhes időkben, inkább a fényképezőgépet, videókamerát élesítsük. Szigorúan oktató jelleggel.
1. PAPÍR & TOLL: Jó Hajónéző papír, illetőleg golyóstoll nélkül nem indul útnak. Gondoskodjunk tartalékról, mert nincs annál rosszabb, mint mikor bevetés közben fogy ki a tinta.
2. TÁVCSŐ: A távcső nem csupán a távoli vízi események megfigyelését, a horizonton derengő hajók irányának, identitásának meghatározását segíti, hanem a hajókra slendriánul felfestett, apró karakterek kibetűzését is lehetővé teszi. Hovatovább, a hajónézés területén túli érdekességek, látványosságok is közelebb hozhatók - szigorúan hajószünetben.
Kitérő: hajószünetnek nevezhető az a legalább egy órán át fennálló időszak, melyben bejegyzésre méltó vízijármű nem halad el a vizsgált szakaszon.
3. MULTIMÉDIA: Audiovizuális rögzítés esetén lehet nálunk fényképezőgép, videókamera, esetleg diktafon.
4. KARÓRA: Időméréshez digitális kijelzővel ellátott, vízálló karórát használjunk, mely ébreszt és világít.
5. FÉNYSZÓRÓ: Éjszakai bevetésekhez célszerű a nagy teljesítményű reflektor, hiszen - helytelenül - nem minden hajón világítják meg a névtáblát, pozíciófényeinek világa alapján akár egy testvérhajóval is összekeverhetjük. Ügyeljünk arra, hogy csak addig világítsunk, míg a hajó nevét leolvassuk. Ha össze-vissza pásztázuk, bohóckodunk, kivívhatjuk a hajóvezető, illetőleg a körülöttünk vadromantikázó csoportok haragját, a felesleges használat során pedig le is merülhet.
6. RUHÁZKODÁS & TÁPLÁLKOZÁS: Készüljünk a várható időjárásnak megfelelő réteges öltözettel, esőkabáttal, esernyővel, pokróccal, polifoammal, napernyővel, naptejjel, szúnyogriasztóval, olvasnivalóval, étellel és itallal, hisz fontos a táplálkozás és a művelődés, szigorúan hajószünetben.
7. SZABADIDŐ & ELHATÁROLÓDÁS: Párhuzamos időtöltés gyanánt vihetünk magunkkal horgászfelszerelést, mellyel ideiglenesen kialakított Duna-parti territóriumunkat is lehatárolhatjuk az egyszerű bámészkodóktól, csivitelő gyerekektől, kik akár munkánkat is megzavarhatják. Erre a célra felhasználható bogrács- illetőleg kameraállvány, kempingszék, napsátor, geodéziai szintmérő, terelőbója, kerítőszalag. Ám ha barátságos, érdeklődő szempár közeledik felénk, bátran kalauzoljuk el szokatlannak tűnő tevékenységünk világában, mert ha kellőképp befogadó, akár tágulhat is a hajófigyelők köre.
1. TERVEZŐKÉSZSÉG: Expedíció előtt tanulmányozzuk kiszemelt hajóink menetrendjét, s igyekezzünk a helyszínre legalább egy órával korábban megérkezni, hogy hajónkat zónán belül - pontértéken - elcsípjük. Amennyiben a futás sebességénél gyorsabb eszköz áll rendelkezésünkre: pl. kerékpár, személygépjármű, villamos, megkísérelhetjük a hajó utólérését. Az is előfordulhat, hogy a hajó akár órákkal vagy napokkal előbb, vagy később halad el a figyelőpontunk előtt. Jóllehet, ez gyakorlatilag kivédhetetlen, azért legyünk optimisták. Tervezzük meg napunkat a hajójárás függvényében, telepedjünk ki a partra, a szabad levegőre, s örvendezve, izgatottan várjuk, mit hoz és mit nem a Duna.
2. GONDOSSÁG: Jó Hajónéző soha nem viszi bevetésre Hajós Naplóját, mert gyűrődhet, elázhat, szennyeződhet, ráadásul az élesben tett feljegyzés külalakja az izgatott kapkodás eredményeképp minőségromlottá válhat. Persze, a hajó feljegyzését, annak elhaladtát követően a körülményekhez képest minél pontosabban, olvashatóan végezzük, megkönnyítve a későbbi átmásolást.
3. MEGFIGYELÉS: Figyeljük a hajókat tudományos szemmel. Tanulmányozzuk az általuk bejárt utat, a hajóvezetők magatartásait, a találkozási szokásokat, gyönyörködjünk a különböző nap- és évszakokban más más fényben pompázó egységek és a köröttük elterülő hullámok játékában.
4. ÖNFEGYELEM: Ne türelmetlenkedjünk, amennyiben épp nincs hajó a láthatáron. Figyeljük meg az időjárást, melynek olykor áldozatául esünk. Elázás, leégés közben ne szidkozódjunk, hiszen önszántunkból, a hajónézés öröméért vagyunk kint, a hajó nem tehet arról, hogy épp nem jön, vagy zivatarban érkezik.
5. ÉBERSÉG: Amennyiben meleg ételre vágyunk, térjünk be egy ellátó létesítménybe. Ilyenkor a parttól legfeljebb 20 méterre távolodhatunk el. Vigyázat! Általában akkor jön a legtöbb hajó, mikor elvonulunk ebédelni, így étkezés és egyéb magántevékenységek végzése közben is legyünk készenléti állapotban, felelőtlenül ne távolodjunk el a partszakasztól, még hajószünetben sem. Járjunk nyitott füllel, hisz a monoton, dünnyögő hang, valamint a gyerekek távoli sikolya árulkodó jele lehet egy hajó közeledésének.
6. ALAPOSSÁG: Az expedíció után örömittas, elégedett arccal, memóriánkba és/vagy fotónegatívunkra rögzített emlékekkel, feljegyzésekkel teli papírral összepakolhatunk, és kétirányú, alapos körülnézés után - amennyiben nem látunk újabb hajót felbukkanni - elhagyhatjuk a helyszínt.
1. KUTATÓ: A Jó Hajónéző utána kutat újonnan regisztrált hajójának neve kapcsán, s összegezve a névtárral megismer temérdek mennyiségű földrajzi nevet. Megkeresi a névadót a térképen, gyakorolja a név helyesírását. Híres embereket, fogalmakat, érzéseket szűr ki, s tanulmányoz a hajók választékos nevei nyomán.
2. ELEMZŐ: A Jó Hajónéző statisztikát készít, s összevet - történeti/történelmi tényeket fürkész, s pusztán abból izgalmas összefüggésekre jut a tudományok számos területein, hogy mit látott, mit figyelt meg, miközben hajókra vadászott a vízparton.
3. MŰVÉSZLÉLEK: A Jó Hajónéző művészetekkel ismerkedik. Megtanul fényképezni, filmezni. Akrobatikus mutatványokat hajt végre, hogy időben lejusson a csalános töltésen át a vízpartra, hullámokat ugrik. Hajókat rajzol, fest, vázlatokat készít, oldalnézeteket elemez, s mivel főképp egyedül végzi nemes tevékenységét: verset és prózát ír a Hajós Napló vezetése mellett, melyben összeszedi, strukturálja viszontagságos körülmények közt megszerzett tapasztalatát, élményeit, érzéseit.
4. VILÁGPOLGÁR: A Jó Hajónéző idegen nyelvet gyakorol, miközben semmi más ő, csak Jó Hajónéző. Katalógusokat, prospektusokat fordít, hajónevek kiejtését gyakorolja, hiszen a Jó Hajónéző előtt nem lehet akadály az, ha az érdekfeszítő hajójáról írt műszaki leírás idegen nyelven hozzáférhető.
5. KITARTÓ: A Jó Hajónéző, amennyiben lelkiismerettel, tisztelettel, s teljes odaadással végzi munkáját, felkészíti magát a felnőtté válás könyörtelen, katonás, munkaközpontú berögzültségére: korán kel álmával dacolva, minden erejével kitart, megfigyel, időjárási viszontagságokat tűr rezzenéstelen, kudarcélményeket hagy maga mögött.
6. TERMÉSZETJÁRÓ: A Jó Hajónéző testmozgást végez: kerékpárzik, futik, túrázik, úszik, evezik, ha esetleg nem akar hajójától megválni - márpedig nem akar, lásd. V. pont -, és követni kezdené, vagy mindent kockáztatva, bármi áron meg akarja tudni elszalasztott prédájának nevét.
7. MEGISMERŐ: A Jó Hajónéző tisztában van azzal, hogy tevékenysége teljességgel elfogadható időtöltés, létjogosultsága e fenti erények megszerzése mellett vitathatatlan. A Jó Hajónéző tudja, hogy a hajónézés nem csak egy dolog a többi közt, hanem egy dolog, mely kapcsolódásélményt teremt a többivel.
1. A KÖZÉPVONAL a hajófigyelő tekintetéből a hajó képzeletbeli útvonalára kibocsátott merőleges. Azt az időpontot jegyezzük a naplóba, amikor az elhaladó hajó orra ezt a pontot eléri.
2. A BELÉPÉS-ZÓNA a középvonaltól a megfigyelt hajó érkezési irányába lemért, annak legnagyobb hosszával megegyező távolság, határai a belépési-, valamint a középvonal.
3. A TOLERANCIA-ZÓNA a középvonaltól a megfigyelt hajó távozási irányába lemért, annak legnagyobb hosszával megegyező távolság, határai a közép-, valamint a toleranciavonal.
4. Mindaddig, míg a hajó orra el nem éri a belépési vonalat, a hajó OTT JÖN, a két zónán való áthaladásakor ITT VAN, s amikor a tolerancia vonalat farával elhagyja, OTT MEGY állapotba kerül.
5. Amennyiben egy másik hajón, vagy hídon állunk, a zóna-rendszer változatlanul érvényes, hiszen a referenciapontot minden esetben a hajófigyelő helyzete jelöli ki.
6. Ezen meghatározások a hajóelhaladások pontértékeinél kapnak hangsúlyos szerepet.
1. Amennyiben elkésve érkezünk a helyszínre, és a megfigyelt hajót OTT MEGY állapotban találjuk, illetve OTT JÖN állapotból azonnal OTT MEGY-be kerül a manővere során, esetleg OTT JÖN állapotban kiköt vagy lehorgonyoz, úgy a hajómozgást zónán kívüli észlelésként, csupán tájékoztató jelleggel jegyezzük. Ezen észlelések pontértéke nulla, hiszen ahogy a ragadozó a zsákmányáról, olykor a hajónéző is lemaradhat hajójáról.
1. Amennyiben a körülmények lehetővé teszik, kétszer is megtekinthetjük egy hajó egyszeri elhaladását, megduplázva ezzel pontértékét. Megfelelő tájékoztatás mellett kétszer nézettnek számít az a hajó, melynek ITT VAN állapotát végig figyelemmel kísérjük úgy, hogy a következő helyszínre meg tudjunk érkezni, mielőtt az itt alkalmazott zóna-rendszer ITT VAN állapotába átkerül.
2. A kétszernézés kedvezménye adott hajón naptári éven belül csupán egyszer érvényesíthető.
3. Egyazon hajó egyazon útjában való elhaladása csak az első két alkalommal bír pontértékkel. Követhetjük a hajót egészen Mohácsig: több ponttal nem, legfeljebb több élménnyel gazdagodunk.
1. DÁTUM & HELYSZÍN: Elsődlegesen a pontos keltezés és helyszín kerül rögzítésre, melyek külön hajójegyzésnyi sort foglalnak el két vízszintes vonal ölelésében.
2. SORSZÁM: A sorszám az elhaladási rekordokat címkézi, mely kizárólag akkor indul újra, ha jelentős helyszínváltáson esünk át, vagy pedig 24 órát meghaladó távollétet követően térünk vissza korábbi helyünkre. Minden egyéb esetben a következő napot egy vízszintes vonal választja le az előzőtől. A napi forgalmat egy körülhatárolt négyzetben összesítjük: ennek jelentősége intenzív hajómozgás, vagy több napig tartó hajónézés esetén domborodik ki. A program zárultát szintúgy egy hajójegyzésnyi sor sűrű vízszintes vonalai fémjelzik, egy négyzetnyi helyet kihagyva.
3. FAJTAJELLEG: A sorszám után a hajó, vagy formáció jellegét jegyezzük a szabálykönyvhöz csatolt 1. sz. melléklet meghatározásai és rövidítései alapján.
4. HAJÓNÉV: Ezt követi a hajó leolvasott neve, cirill felirat esetén nemzetközi átirata. Egyenrangú mellévett alakzat valamennyi egysége feltűntetendő, csatolójellel elválasztva, ám amennyiben valamelyik hajó passzív tagja a köteléknek, vagyis nem használja géperejét, zárójelben, pluszjellel tűntetjük fel, tájékoztatásból. Eképp járunk el, ha a mellévett úszómű eleve meghajtás nélküli.
Ha éjszaka, illetve korlátozott látási viszonyok között a hajó azonosítása kudarcba fullad, kérdőjelek között tippelhetünk a nevére, zárójeles kiegészítéssel a típusára, nemzetiségére. Abban az esetben, ha halvány lila dunsztunk sincs arról, mi van előttünk, mert még annyira sincs kivilágítva, mint zárás után a gödi csárda, egyetlen kérdőjel helyettesíti a hajó nevét.
5. KIEGÉSZÍTŐ JELEK: Különlegesnek számító hajóelhaladást, amennyiben többletpontot remélünk érte, két csillag közt jelzünk, a kétszernézett hajó neve köré rombuszt, az elszalasztott hajóhoz pedig egy élére állított háromszöget illesztünk.
6. PONTOS IDŐ: Az elhaladás pontos ideje a hajó neve után következik, kiegészítő jelzése a vízszintes vonalkát középen megtörő köralak, mely a figyelt terület időszakos elhagyására utal. Ebből állapítható meg, hogy az adott időintervallumban szüneteltettük tevékenységünket, hajók esetlegesen elhaladhattak ellenőrizetlenül. Amennyiben éjszaka alvással is foglalatoskodunk, az elválasztó vonalat is megjelöljük.
7. IRÁNY: A hajó elhaladási iránykódja legtöbbször a hegymenetre és a völgymenetre utal, ám a manőverek között előfordulhat hátramenet, fordulás, kikötés, elindulás, átkötés, érintés, valamint horgonyra állás, vagy horgonyról indulás. Vizuális típusú hajónézők a kódok helyett nyilakat is alkalmazhatnak. Az átkötés és az érintés a lekötést, az indulást és a fordítást hivatott tömöríteni. Tehát, ha egy személyhajó a Vigadó ötösről átköt völgymenetben a hetesre, akkor az iránykód nem az lesz, hogy 5-indul-hegymenet-fordul-völgymenet-fordul-hegymenet-leköt-7, hanem egyszerűen csak 5-átköt-7. Természetesen, ha mindezt hátramenetben teszi, akkor 5-hátramenet-átköt-7.
8. PONTÉRTÉK: Az utolsó oszlopban jegyezzük a hajó elhaladásának értékét a X. pontban részletezett ponttábla alapján, melyet a zárósor üresen hagyott négyzetében összegzünk.
Példa egy valóságban megtörtént hajófigyelésre:
1998. június 10. (szerda) | Dunakeszi 1666,5 fkm | ||||
---|---|---|---|---|---|
1. | Kiskir személy | VERŐCE | 08:58 | -^-> | 1 |
2. | Tolt kötelék | KAPITAN ILYUSHKIN | 09:04 | ---> | 2 |
3. | Szárnyas | VÖCSÖK III | 09:17 | ---> | 2 |
4. | Szárnyas | SÓLYOM II | 09:24 | ---> | 2 |
5. | Szárnyas | VÖCSÖK I | 09:28 | ---> | 2 |
6. | Önjáró tank | LORETTE | 09:30 | <--- | 1 |
7. | Hajóvonta | * VÉRTES * | 09:54 | <--- | 2x3 |
8. | Kabinos személy | ROUSSE | 09:54 | ---> | 3 |
9. | Önjáró | BAVARIA 55 | 11:16 | <--- | 1 |
10. | Nagykir személy | RÁKÓCZI | 11:42 | ---> | 2 |
11. | Tolt kötelék | COVASNA | 11:50 | ---> | 2 |
12. | Tolt kötelék | MUR | 11:52 | ---> | 2 |
13. | Aknamentesítő | * AM 22 ÓBUDA * | 11:56 | ---> | 2x3 |
14. | Laborhajó | * BURGUND * | 11:59 | ---> | 2x3 |
15. | Aknamentesítő | * AM 22 ÓBUDA * | 12:52 | <--- | 2x3 |
16. | Kabinos személy | MOZART | 13:03 | <--- | 3 |
17. | Önjáró | MENORCA | 13:06 | <--- | 1 |
18. | Tolt kötelék | CARRERA 4 | 13:25 | ---> | 2 |
19. | Szárnyas | VÖCSÖK II | 14:01 | <--- | 2 |
52 |
1. A kilencedik pont tárgytalan.
1. Minden megfigyelt hajó pontot ér, mely ITT VAN állapotban, gépi hajtóberendezését működtetve helyváltoztató mozgást végez. Kivételt képeznek a sport- és kedvtelési célú kishajók, a méreten aluli szolgálati motorosok, illetve a keresztirányú forgalmat bonyolító kompok és átkelők, a következő táblázatban foglaltak szerint:
Például egy téli jégzajlás idején a szentendrei ágban megfigyelt, bolgár hajóvonta 3*2+3*2=12 pontot ér, míg egy főszezonban, Budapesten megfigyelt városnéző személyhajóért csupán 1 pont osztható ki.
2. Versenghetünk saját magunkkal, hogy minél több, minél izgalmasabb hajóelhaladást regisztráljunk, de csapatépítésnek is kiváló program. Annak, aki a legtöbb pontot szerzi, kiállíthatunk például hajónéző oklevelet, aki pedig a legkevesebbet, az másnap feketemossa a bográcsot.
Írta: Kalmár Dániel, folyamhajo.hu
2001-08