name | state | river-km | chambers LxB | pcs | year | WLD |
Bad Abbach | D | 2397,17 | 190x12 m | 1 | 1978 | 5,7 m |
Regensburg | D | 2379,68 | 190x12 m | 1 | 1978 | 5,2 m |
Geisling | D | 2354,29 | 230x24 m | 1 | 1980 | 7,3 m |
Straubing | D | 2322 | 230x24 m | 1 | 1993 | 6,3 m |
Kachlet (Passau) | D | 2230,60 | 226,5x24 m | 2 | 1927 | 9,8 m |
Jochenstein | D/A | 2203,20 | 227x24 m | 2 | 1956 | 10,3 m |
Aschach | A | 2162,70 | 230x24 m | 2 | 1964 | 15,3 m |
Ottensheim-Wilhering | A | 2146,73 | 230x24 m | 2 | 1974 | 10,5 m |
Abwinden-Asten | A | 2119,45 | 230x24 m | 2 | 1979 | 9,3 m |
Wallsee-Mitterkirchen | A | 2094,50 | 230x24 m | 2 | 1968 | 10,8 m |
Ybbs-Persenbeug | A | 2060,42 | 230x24 m | 2 | 1959 | 10,9 m |
Melk | A | 2038,10 | 230x24 m | 2 | 1982 | 9,8 m |
Altenwörth | A | 1979,83 | 230x24 m | 2 | 1976 | 15,2 m |
Greifenstein | A | 1949,18 | 230x24 m | 2 | 1985 | 12,6 m |
Freudenau | A | 1921,20 | 275x24 m | 2 | 1996 | 9,1 m |
Gabčíkovo | SK | 1819,42 | 275x34 m | 2 | 1992 | 15 m |
Ðerdap I | SRB/RO | 942,95 | 310x34 m | 2x2 | 1972 | 14 m |
Ðerdap II | SRB/RO | 863,70 | 310x34 m | 2 | 1984 | 10 m |
|
1. kormánylapát: a hajó irányban tartásához szükséges eszköz, általában a hajócsavarok mögött helyezkedik el, akár három is lehet belőle, elfordítható hajócsavar esetén pedig nulla.
2. kort-gyűrű a hajócsavarral és a csavartengellyel: a hajó előrejutásához nélkülözhetetlen csavart körbeölelő gyűrűszerű szerkezet, mely emeli a hajócsavar teljesítő képességét, és megvédi az esetleges megfeneklések során ért agresszív, mederfelszíni támadásoktól.
3. laterál: a hajótest vízbemerülő részének oldalnézeti vetülete. Lényegében elméleti fogalom, hiszen a valóságban a hajó alja ívelt, formás. E fogalom jelenléte a hajó merülési adatainak kiszámításához szükséges. Ennek az elméleti felületnek a magassága ugyanis a hajó merülési mélysége.
4. vízvonal: szintén elméleti fogalom, ez a vonal választja le a laterált a korpuszról, a hajó eddig a vonalig merülhet a vízbe. A gyakorlatban ez egy vastag, a hajótest színétől elütű árnyalattal felfestett vízszintes sáv, melyen merülési jelekkel (Plimsoll) pontosítják, különböző terheléseknél mennyit merülhet maximum a hajótest.
5. korpusz vagy hajótest: a hajó főfedélzet szintig felnyúló borítása, vízbemerülő részével együtt. Körbeöleli a hajó belső, fedélzet alatti tereit, melyeket fedélköznek hívunk.
6. testablak: általában kör alakú, nem vagy csak vízbiztosan nyitható nyílászáró, mely a fedélköz helyiségeibe engedi a fényt, ezek lehetnek: géptermek, tárolók, személyzeti- vagy olcsó utaskabinok.
7. lakótér: a felépítmény (a hajó fedélzetre épített elemei) része, közösségi- illetve szociális helyiségek, kabinok, szalonok összessége.
8. dörzsléc vagy pódex: a hajótest körül végigfutó, fából vagy gumiból készült ütközőperem, mely megvédi a hajótestet mólókra vagy más hajókra történő kíméletes ráállás során.
9. kikötőbak: kikötőkötelek biztonságos rögzítésére alkalmas acélhenger.
10. orrsugár alagút az orrsugárkormánnyal: kikötői/zsilipmanőverek során a hajóorr oldalirányú elfordulását segítő hajtómű és fészke.
11. habvéd vagy mellvéd: munkavédelmi (vízbepottyanás elleni) és esztétikai (díszítés) feladatokat is ellátó zárt oldallemez.
12. horgony a horgonyfészekkel (a szépirodalomban sokszor vasmacska): a hajó nyíltvízi vagy rábiztosításos kikötőbéli rögzítésére szolgáló eszköze. A hajóhoz lánccal (horgonylánc) kapcsolódik. Baromi nehéz.
13. vezérpálca: az orrban elhelyezett árbocszerű rúd, mely segíti a kormányost a hajó iránytartásában. Általában erre húzzák fel az idegen állam nemzeti lobogóját, melyen a hajó éppen tartózkodik. Modern hajókon multifunkciós eszköz: radart, fényszórót, lámpákat, olykor kipufugócsövet is elhelyeznek rajta.
14. horgonycsörlő: a horgony leeresztését illetve felhúzását segítő gépi berendezés.
15. fényszóró: a hajó orrán, vagy két oldalán elhelyezett, nagy teljesítményű (500-1000 Watt), kihajtható-forgatható reflektor. Használata az éjszakai navigációt segíti (pl. tereptárgyak felkutatása).
16. jelzőárboc: antennáknak, navigációs lámpáknak, társasági, illetve kiegészítő lobogóknak otthont adó manuálisan vagy hidraulikusan dönthető, rúdszerű szerkezet.
17. navigációs vörös és navigációs zöld: a hajó bal (vörös) és jobb (zöld) oldalán a hajózási szabályzatnak megfelelően elhelyezett, a hajó szélességét (és különböző színei miatt akár útirányát is) jelző világítóberendezések.
18: rádióantenna: általában a kormányállás tetején elhelyezett VHF-antenna. A közelében egyéb más vastagságú és magasságú (AIS, TV, stb.) antennák is találhatók.
19. radar: éjszaka és korlátozott látási viszonyok között tájékozódási segítséget nyújtó navigációs berendezés. Arról lehet felismerni, hogy a teteje egy vízszintes rúd, ami körbe-körbe forog.
20. kormányállás vagy kerékállás: a hajó irányítását kontrolláló eszközöket és embereket tartalmazó fülke, körülötte a hajóhíd helyezkedik el, mely a hajó teljes szélességét felölelő vezérlésüzemi folyosó.
21. árnyéktető vagy napfénytető: kényelmi célokat szolgáló, merev rudazatra feszített ponyva, mely eltakarja a napot, és megvédi a szemerkélő esőtől az alá behúzódottakat. Személyhajón gyakori, de toló-vontatóhajókon is találkozunk velük a kormányállás környékén.
22. gravitációs szellőzőkürtő: kifele irányultságú huzattal rendelkező cső, mely kivezeti a gépházban felgyülemlett elhasznált levegőt.
23. kéménykürtő: a hajómotorok működése során keletkező égéstermékek mihamarábbi felirányú távozását segítő eszköz. Modern hajókról helykihasználtsági okokból hiányzik, feladatát a hajófaron elhelyezett kiömlőnyílások veszik át.
24. ladik vagy festőladik: többnyire alumíniumból készült 6-8 fős, evezőkkel vagy külmotorral hajtható jármű, mellyel a személyzet a part és a hajó közt közlekedik, illetve a külső, vízről elérhető felújításokat, tisztításokat végzi. Életmentő szerepe csekély, hiszen folyókon a tengerekhez képest teljesen más jellegűek a veszélyek, ezért mentőcsónaknak nevezni helytelen.
25. csónakdaru: általában 1-2 tonna teherbírású multifunkciós szerkezet, mellyel mozgatható a ladik, a bejáróhíd, valamint a hajóparancsnok személygépkocsija is.
26. fari lobogórúd: a hajó regisztrációs államának nemzeti lobogójának otthont adó szerkezet, mely legtöbbször egyúttal a navigációs farlámpát is tartja. Vontatóhajókon a felépítmény tetején található, hogy ne akadályozza a vontatókötelek szabad kifutását.
27. mentőgyűrű vagy mentőkarika: nem önszántukból vízbe kerülő emberek mentésére szolgáló eszköz. A legkevésbé sem hívjuk úszóguminak.
|