2024. 02. 26. - 2024 első szállodahajója még soha nem járt Budapesten
Megérkezett hazánkba 2024. első szállodahajója is, mely ráadásul még sose járt Budapesten, így hát hovatovább felkerült a Regiszterbe! Elemszámuk ezzel 309-re nőtt.
Tekintsd meg, nosza, az EXCLLENCE COUNTESS
szállodahajó adatlapját! YAY!
2024. 02. 09. - Új hajók, új remények
2023-ban 7 új szállodahajó érkezett Budapestre, ezeket fel is vettem a Regiszterbe:
1. AMADEUS RIVA
2. NICKOSPIRIT
3. TRAVELMARVEL CAPELLA
4. VIKING EGDIR
5. VIKING GYMIR
6. VIVA TWO
7. SPIRIT OF THE RHINE
Ezen felül kerültek fel új rajzok, új fotók, aktualizáltam a régi szállodahajók átnevezéseit és lobogóváltásait, illetve a forgalomból ideiglenesen kivont hajók átkerültek az "Inaktív" felsorolásba.
Új galéria tekinthető meg a Dunai kalandozások fülön: 2022-es, vidám hangulatú munkaútjaim a CSANÁD nevű jégtörő-vontatóhajóval.
2022. 10. 24. - Frissítési szünet
Kedves Látogatók!
Ahogy a hajókat is időnként kiszedik a vízből, hogy megnézzék, rendben van-e a fenekük, úgy nálam is most lett esedékes egy igen komoly partiszemle. Ebből kifolyólag a következő várható komolyabb frissítés már csak jövőre tehető, addig, ha sem itt, sem pedig más felületen nem fordulok elő, csak korlátozottan ijedjetek meg. Csak a lemezeim cserélik épp.
Sziasztok, hatalmas ölelés.
Ó igen. A kép csupán illusztráció, bármennyire is tűnik úgy kívülről, nem szeretnék lefolyni az árapasztó kapukon.
2022. 09. 14. - Megérkezett Budapestre a háromszázadik szállodahajó. Ráadásul portugál. Ráadásul most 20 éves a Folyamhajo.hu
Több szempontból is különleges frissítéssel jelentkezik a folyamhajo.hu. Megérkezett Budapestre az EMERALD LUNA, az elmúlt 40 év forgalmát tekintve szám szerint háromszázadik szállodahajó. Ez a szám persze csalóka, hisz jónéhány leállt a nehéz gazdasági helyzetből kifolyólag, netán más folyókon teljesít szolgálatot, vagy pedig már fizikailag sem létezik, legalábbis hajó formájában (főképp azok, melyek megfizethető kategóriában árasztották a szakszervezeti üdültetés illatát). 170-180-an lehetnek azon egységek, melyek hajócsavarjai jelenleg is pakolják a vízbe a zokszigént a hazai pontyok, busák nem kevés örömére. A nemrég kikötött EMERALD LUNA nem bízta a véletlenre, ha épp nem ő lett volna a 300., akkor is különleges marad, hiszen ez az első szállodahajó a Dunán, mely portugál (ezen belül Madeira-szigeteki) bejegyzésű. No, persze ebben sincs túl sok különlegesség, csak adófizetés szempontjából valamiért kedvezőbbnek találták a jól bevált Máltánál, Svájcnál.
Itt ragadom meg az alkalmat, hogy örömmel tudassam a t. böngészőkkel, hogy kereken 20 éve indult a FOLYAMHAJO.HU! (természetesen akkor még www.extra.hu/folyamhajo)... ennek örömére hadd linkeljem egy korábbi 1 perces rajzos videóm, mely alapján mindenki eldöntheti, mely korszakban voltak szebbek/kecsesebbek a Duna úszó palotái.
2021. 06. 16. - Súlyos hajószerencsétlenség a Volgán - új cikk a Balesetek rovatban
1983. június 5-én az esti órákban súlyos balesetet szenvedett a szovjet ALEKSZANDR SZUVOROV nevű szállodahajó a Volgán. A vízi jármű teljes sebességgel haladt át az Uljanovszki Birodalmi híd egyik tiltott hídnyílásán, melynek következtében a hajó teljes felső felépítménye elnyíródott, s a faránál a folyóba zuhant. A tragédia legalább 176 áldozatot követelt, mivel az utasok többsége a tetőn lévő nagyteremben tartózkodott.
A baleset részletes, magyar nyelvű leírása először itt a folyamhajón: Az ALEKSZANDR SZUVOROV tragédiája
2021. 02. 15. - Hajóútfejlesztések és frissítések
A DUNAI HAJÓÚT FEJLESZTÉSI PROGRAM kiadványában is szerepel a folyamhajo.hu által megalkotott, rendszeresen frissített és gyarapított "kis hajóhatározó", illetőleg a "hajózási alakzatok és továbbítási formák" minden részletre kiterjedő, látványos és alapos magyarázatai - szinte szó szerint. Ez egyrészt nagyon megtisztelő, másrészt semmi csodálkozni való nincs ezen, hiszen a hajótípusok, hajókategóriák, továbbítási alakzatok, csatolások, manőverek, praktikák, stb. egyetlen más honlapon sem olvashatóak ily összeszedett, rendszerezett, közérthető formában. Hiszen a tapasztalt tengeri rókák mindvégig hajóznak: akik értenek hozzá, azoknak bizony nincs idejük arra, hogy keretbe foglalják azt, amit csinálnak. Nos, én figyelek, gyűjtögetek, rajzolok, fényképezek, s magyarázok: tiszteletet adva ezzel minden tehetséges folyami rókának a vizen.
Mindezeken felül a Szállodahajó Regiszter mellett sem mentem el frissítés nélkül: új fotókkal, új információkkal gazdagodott az immár összesen 288 db hajót (275 aktív és 13 inaktív) tartalmazó adatbázis. Új képek a gyűjtemények között, a hajózások között, új magyarázatok a hajók világában. Van tehát mit olvasni, van tehát mit idézni a továbbra is üzemelő független, reklámmentes, önfinanszírozású tájékoztató portálon!
2019. 05. 31. - Súlyos hajóbaleset Budapesten
2019. május 29-én 21:05-kor, a Margit híd pesti oldali középső nyílásában hegymenetben kb. 8 km/h-s sebességgel haladó HABLEÁNY termes személyhajót utólérte a szintén hegymenetben, 12 km/h-val haladó VIKING SIGYN kabinos személyhajó, s jobb elejével annak bal hátuljára akadva maga alá beforgatta azt. A HABLEÁNY a Margit hídban 7 másodperc alatt elsüllyedt. A fedélzeten tartózkodó 35 fő (33 fő utas, 2 fő személyzet) közül 7 utast sikerült élve kimenteni, 28-an (köztük a személyzet) vesztek a vízbe. Dunai hajóbalesetek adatbázisa
2019. 02. 16. - Új cikk: A Budakalászon eltűnt orosz szárnyashajó története
Tudtátok-e, hogy utoljára Magyarországon látták a szovjet szárnyashajógyártás egyik legsikeresebb sorozatának legelső példányát, mely annak ellenére, hogy magyar tulajdonba került, soha nem volt magyar, a Dunán sose közlekedett, de a Volgán sem szállított utasokat? Utolsó ismert tartózkodási helye Budakalász volt, az Omszki-tó partja. Aztán, mintha ott se lett volna, köddé vált. De hová tűnt? Ki vitte el? És hol van most? És egyáltalán... ki hozta ide a Szovjetunióból, és mi a fenének hozta ide, ha nem csinált vele semmit? Sőt, ha kint sem szállított utasokat, egyáltalán minek építették?
Tovább olvasom...
2018. 10. 28. - Rekordalacsony vízállás a Dunán
A pesti vízmércén mért 33 cm-nél nem csak az Ínség-kő, de a 45-ben felrobbantott Ferenc József híd maradványa is néhány órán keresztül láthatóvá vált. Mivel jómagam hajós vagyok, s hajós a hajósnak számtalan horrortörténetet és legendát mesél, birtokába kerültem annak a városi legendának, hogy a néhai híd maradványai mind a mai napig ott fekszenek a mederben a Szabadság híd alatt. Csütörtök reggel úgy döntöttem, jó korán felkelek, s bár szabadságoltam magam, mivel a vízállás most az "ideális", utána járok. Nem szóbeszéd, valóban ott vannak a roncsok, az Ínség (Gellért-hegy) folytatását képező sziklazátonyon megtörve fekszenek fel, ezért volt látható szinte kizárólag csak a budai pillér környékén.
A képem hatására, mely a Facebookon mára több ezer megosztásnál jár, s még a TV2 és az Euronews is lehozta, rengeteg kíváncsiskodóval telt meg a híd a hétvégén. Ők sajnos már lemaradtak róla, ugyanis pénteken meglöttyent a Duna, a roncsokat ma már jó 2 méter víz borítja. A Duna egy koszos folyó, hiába hunyorítunk, semmit sem fogunk látni. Legalábbis, a következő aszályig, amire remélhetőleg, a hajózás érdekében is, nagyon sokat kell várni.
Rekordalacsony vízállás a Dunán - galéria
2017. 11. 23. - Jellegrajzok felújítása - új rovat készülőben - 15 éves a folyamhajo.hu
Újraszerkesztem a régi oldalnézeti rajzaim személyhajók, vontatóhajók, tolóhajók, tolóvontatók és jégtörők témakörben. Mindezek mellett új rovat is indult a honlapon, le fogom rajzolni a Duna ÖSSZES valaha létezett dízelmotoros vontató és jégtörőhajóját oldalnézetből. Ez azért lesz nagyon vicces, majd meglátjátok, nem kevés különböző típus épült belőle - szerencsére és örömünkre, akik még láthatták őket dolgozni, esetleg maguk is dolgoztak rajta.
A rajzokat a hajók technikai adataival színesítem, melyben nagy segítségemre van a hajoregiszter.hu és természetesen a binnenschifferforum.de adatbázisában fellelhető szöveganyag. Ezekre az oldalakra természetesen hivatkozni is fogok az adatok felhasználásánál. A rajzok tekintetében viszont hangsúlyozom, hogy azok mind (az utolsó megrajzolt pixelt beleértve) a saját szellemi termékeim, más rajzokból és képekből nem emelek át, azok csupán mankóként szolgálnak, ahol szükséges. Ilyen például a Várfalvi-könyv, habár azok a rajzok sajnos néhol elnagyoltak, pontatlanok (nem kisebbítve ezzel a szerző érdemeit, mert nem kis dologra vállalkozott annak idején!), így onnan csak mértékkel "lesek el" fogásokat. Arról nem beszélve, hogy a nem magyar vonatkozású vontatókról még ennyi információm sincs, hiszen a felesleges transzkontinentális indulatkeltés gödrében éhen döglött a bagoly. A mi közös baglyunk.
Na, de nem szaporítom a szót, nézegesse mindenki a készülő rajzokat és az egyre bővülő "A FOLYAMHAJÓZÁS VILÁGA" bal felső menüpontot. Az oldalrajzok mellett várhatóan magyarázóábrák tömkelege kerül fel a következő hetekben/hónapokban.
Ja, és mielőtt elfelejtem: boldog szülinapot folyamhajo.hu!
Kerek 15 éve indult az oldal.