EXTRÁK, ÉRDEKESSÉGEK

Folyamhajózási érdekességek: cikkek, térképek, ábrák, statisztikák, stb.

Folyamatosan frissülő rovat.

A BUDAKALÁSZON ELTŰNT OROSZ SZÁRNYASHAJÓ TÖRTÉNETE
2018-02
Tudtátok-e, hogy utoljára Magyarországon látták a szovjet szárnyashajógyártás egyik legsikeresebb sorozatának legelső példányát, mely annak ellenére, hogy magyar tulajdonba került, soha nem volt magyar, a Dunán sose közlekedett, de a Volgán sem szállított utasokat? Utolsó ismert tartózkodási helye Budakalász volt, az Omszki-tó partja. Aztán, mintha ott se lett volna, köddé vált. De hová tűnt? Ki vitte el? És hol van most? És egyáltalán... ki hozta ide a Szovjetunióból, és mi a fenének hozta ide, ha nem csinált vele semmit? Sőt, ha kint sem szállított utasokat, egyáltalán minek építették? Tovább olvasom...
STATISZTIKAI ADATOK - HAJÓFORGALOM A DUNÁN
A DUNA HAJÓZÁSI ÁTTEKINTŐ TÉRKÉPE
A DUNÁN ÜZEMELŐ VÍZLÉPCSŐK LISTÁJA
név/helyszínállamfkmkamra hasznos méretedbátadás éveszintkül.
Bad AbbachD2397,17190x12 m119785,7 m
RegensburgD2379,68190x12 m119785,2 m
GeislingD2354,29230x24 m119807,3 m
StraubingD2322230x24 m119936,3 m
Kachlet (Passau)D2230,60226,5x24 m219279,8 m
JochensteinD/A2203,20227x24 m2195610,3 m
AschachA2162,70230x24 m2196415,3 m
Ottensheim-WilheringA2146,73230x24 m2197410,5 m
Abwinden-AstenA2119,45230x24 m219799,3 m
Wallsee-MitterkirchenA2094,50230x24 m2196810,8 m
Ybbs-PersenbeugA2060,42230x24 m2195910,9 m
MelkA2038,10230x24 m219829,8 m
AltenwörthA1979,83230x24 m2197615,2 m
GreifensteinA1949,18230x24 m2198512,6 m
FreudenauA1921,20275x24 m219969,1 m
Gabčíkovo (Bős)SK1819,42275x34 m2199215 m
Ðerdap (Vaskapu) ISRB/RO942,95310x34 m2x219722x17 m
Ðerdap (Vaskapu) IISRB/RO863,70310x34 m / 150x14 m1+1198410 m
EGY FOLYAMI HAJÓ LÁTHATÓ RÉSZEI

1. kormánylapát: a hajó irányban tartásához szükséges eszköz, általában a hajócsavarok mögött helyezkedik el, akár három is lehet belőle, elfordítható hajócsavar esetén pedig nulla.

2. kort-gyűrű a hajócsavarral és a csavartengellyel: a hajó előrejutásához nélkülözhetetlen csavart körbeölelő gyűrűszerű szerkezet, mely emeli a hajócsavar teljesítő képességét, és megvédi az esetleges megfeneklések során ért agresszív, mederfelszíni támadásoktól.

3. laterál: a hajótest vízbemerülő részének oldalnézeti vetülete. Lényegében elméleti fogalom, hiszen a valóságban a hajó alja ívelt, formás. E fogalom jelenléte a hajó merülési adatainak kiszámításához szükséges. Ennek az elméleti felületnek a magassága ugyanis a hajó merülési mélysége.

4. vízvonal: szintén elméleti fogalom, ez a vonal választja le a laterált a korpuszról, a hajó eddig a vonalig merülhet a vízbe. A gyakorlatban ez egy vastag, a hajótest színétől elütű árnyalattal felfestett vízszintes sáv, melyen merülési jelekkel (Plimsoll) pontosítják, különböző terheléseknél mennyit merülhet maximum a hajótest.

5. korpusz vagy hajótest: a hajó főfedélzet szintig felnyúló borítása, vízbemerülő részével együtt. Körbeöleli a hajó belső, fedélzet alatti tereit, melyeket fedélköznek hívunk.

6. testablak: általában kör alakú, nem vagy csak vízbiztosan nyitható nyílászáró, mely a fedélköz helyiségeibe engedi a fényt, ezek lehetnek: géptermek, tárolók, személyzeti- vagy olcsó utaskabinok.

7. lakótér: a felépítmény (a hajó fedélzetre épített elemei) része, közösségi- illetve szociális helyiségek, kabinok, szalonok összessége.

8. dörzsléc vagy pódex: a hajótest körül végigfutó, fából vagy gumiból készült ütközőperem, mely megvédi a hajótestet mólókra vagy más hajókra történő kíméletes ráállás során.

9. kikötőbak: kikötőkötelek biztonságos rögzítésére alkalmas acélhenger.

10. orrsugár alagút az orrsugárkormánnyal: kikötői/zsilipmanőverek során a hajóorr oldalirányú elfordulását segítő hajtómű és fészke.

11. habvéd vagy mellvéd: munkavédelmi (vízbepottyanás elleni) és esztétikai (díszítés) feladatokat is ellátó zárt oldallemez.

12. horgony a horgonyfészekkel (a szépirodalomban sokszor vasmacska): a hajó nyíltvízi vagy rábiztosításos kikötőbéli rögzítésére szolgáló eszköze. A hajóhoz lánccal (horgonylánc) kapcsolódik. Baromi nehéz.

13. vezérpálca: az orrban elhelyezett árbocszerű rúd, mely segíti a kormányost a hajó iránytartásában. Általában erre húzzák fel az idegen állam nemzeti lobogóját, melyen a hajó éppen tartózkodik. Modern hajókon multifunkciós eszköz: radart, fényszórót, lámpákat, olykor kipufugócsövet is elhelyeznek rajta.

14. horgonycsörlő: a horgony leeresztését illetve felhúzását segítő gépi berendezés.

15. fényszóró: a hajó orrán, vagy két oldalán elhelyezett, nagy teljesítményű (500-1000 Watt), kihajtható-forgatható reflektor. Használata az éjszakai navigációt segíti (pl. tereptárgyak felkutatása).

16. jelzőárboc: antennáknak, navigációs lámpáknak, társasági, illetve kiegészítő lobogóknak otthont adó manuálisan vagy hidraulikusan dönthető, rúdszerű szerkezet.

17. navigációs vörös és navigációs zöld: a hajó bal (vörös) és jobb (zöld) oldalán a hajózási szabályzatnak megfelelően elhelyezett, a hajó szélességét (és különböző színei miatt akár útirányát is) jelző világítóberendezések.

18: rádióantenna: általában a kormányállás tetején elhelyezett VHF-antenna. A közelében egyéb más vastagságú és magasságú (AIS, TV, stb.) antennák is találhatók.

19. radar: éjszaka és korlátozott látási viszonyok között tájékozódási segítséget nyújtó navigációs berendezés. Arról lehet felismerni, hogy a teteje egy vízszintes rúd, ami körbe-körbe forog.

20. kormányállás vagy kerékállás: a hajó irányítását kontrolláló eszközöket és embereket tartalmazó fülke, körülötte a hajóhíd helyezkedik el, mely a hajó teljes szélességét felölelő vezérlésüzemi folyosó.

21. árnyéktető vagy napfénytető: kényelmi célokat szolgáló, merev rudazatra feszített ponyva, mely eltakarja a napot, és megvédi a szemerkélő esőtől az alá behúzódottakat. Személyhajón gyakori, de toló-vontatóhajókon is találkozunk velük a kormányállás környékén.

22. gravitációs szellőzőkürtő: kifele irányultságú huzattal rendelkező cső, mely kivezeti a gépházban felgyülemlett elhasznált levegőt.

23. kéménykürtő: a hajómotorok működése során keletkező égéstermékek mihamarábbi felirányú távozását segítő eszköz. Modern hajókról helykihasználtsági okokból hiányzik, feladatát a hajófaron elhelyezett kiömlőnyílások veszik át.

24. ladik vagy festőladik: többnyire alumíniumból készült 6-8 fős, evezőkkel vagy külmotorral hajtható jármű, mellyel a személyzet a part és a hajó közt közlekedik, illetve a külső, vízről elérhető felújításokat, tisztításokat végzi. Életmentő szerepe csekély, hiszen folyókon a tengerekhez képest teljesen más jellegűek a veszélyek, ezért mentőcsónaknak nevezni helytelen.

25. csónakdaru: általában 1-2 tonna teherbírású multifunkciós szerkezet, mellyel mozgatható a ladik, a bejáróhíd, valamint a hajóparancsnok személygépkocsija is.

26. fari lobogórúd: a hajó regisztrációs államának nemzeti lobogójának otthont adó szerkezet, mely legtöbbször egyúttal a navigációs farlámpát is tartja. Vontatóhajókon a felépítmény tetején található, hogy ne akadályozza a vontatókötelek szabad kifutását.

27. mentőgyűrű vagy mentőkarika: nem önszántukból vízbe kerülő emberek mentésére szolgáló eszköz. A legkevésbé sem hívjuk úszóguminak.

A LOBOGÓVISELÉS SZABÁLYAI