NEWS & UPDATES - in Hungarian only / I am so sorry

2021. 02. 15. - Hajóútfejlesztések és frissítések

A DUNAI HAJÓÚT FEJLESZTÉSI PROGRAM kiadványában is szerepel a folyamhajo.hu által megalkotott, rendszeresen frissített és gyarapított "kis hajóhatározó", illetőleg a "hajózási alakzatok és továbbítási formák" minden részletre kiterjedő, látványos és alapos magyarázatai - szinte szó szerint. Ez egyrészt nagyon megtisztelő, másrészt semmi csodálkozni való nincs ezen, hiszen a hajótípusok, hajókategóriák, továbbítási alakzatok, csatolások, manőverek, praktikák, stb. egyetlen más honlapon sem olvashatóak ily összeszedett, rendszerezett, közérthető formában. Hiszen a tapasztalt tengeri rókák mindvégig hajóznak: akik értenek hozzá, azoknak bizony nincs idejük arra, hogy keretbe foglalják azt, amit csinálnak. Nos, én figyelek, gyűjtögetek, rajzolok, fényképezek, s magyarázok: tiszteletet adva ezzel minden tehetséges folyami rókának a vizen.

Mindezeken felül a Szállodahajó Regiszter mellett sem mentem el frissítés nélkül: új fotókkal, új információkkal gazdagodott az immár összesen 288 db hajót (275 aktív és 13 inaktív) tartalmazó adatbázis. Új képek a gyűjtemények között, a hajózások között, új magyarázatok a hajók világában. Van tehát mit olvasni, van tehát mit idézni a továbbra is üzemelő független, reklámmentes, önfinanszírozású tájékoztató portálon!


2020. 03. 26. - Kétszááááznyolcvan

Felkerült a 280. szállodahajó a regiszterbe, ez a hír majd később kiműveli magát, most csak röviden értesítem erről a t. látogatókat.


2019. 05. 31. - Súlyos hajóbaleset Budapesten

2019. május 29-én 21:05-kor, a Margit híd pesti oldali középső nyílásában hegymenetben kb. 8 km/h-s sebességgel haladó HABLEÁNY termes személyhajót utólérte a szintén hegymenetben, 12 km/h-val haladó VIKING SIGYN kabinos személyhajó, s jobb elejével annak bal hátuljára akadva maga alá beforgatta azt. A HABLEÁNY a Margit hídban 7 másodperc alatt elsüllyedt. A fedélzeten tartózkodó 35 fő (33 fő utas, 2 fő személyzet) közül 7 utast sikerült élve kimenteni, 28-an (köztük a személyzet) vesztek a vízbe. Dunai hajóbalesetek adatbázisa


2019. 02. 16. - Új cikk: A Budakalászon eltűnt orosz szárnyashajó története

Tudtátok-e, hogy utoljára Magyarországon látták a szovjet szárnyashajógyártás egyik legsikeresebb sorozatának legelső példányát, mely annak ellenére, hogy magyar tulajdonba került, soha nem volt magyar, a Dunán sose közlekedett, de a Volgán sem szállított utasokat? Utolsó ismert tartózkodási helye Budakalász volt, az Omszki-tó partja. Aztán, mintha ott se lett volna, köddé vált. De hová tűnt? Ki vitte el? És hol van most? És egyáltalán... ki hozta ide a Szovjetunióból, és mi a fenének hozta ide, ha nem csinált vele semmit? Sőt, ha kint sem szállított utasokat, egyáltalán minek építették?
Tovább olvasom...


2018. 10. 28. - Rekordalacsony vízállás a Dunán

A pesti vízmércén mért 33 cm-nél nem csak az Ínség-kő, de a 45-ben felrobbantott Ferenc József híd maradványa is néhány órán keresztül láthatóvá vált. Mivel jómagam hajós vagyok, s hajós a hajósnak számtalan horrortörténetet és legendát mesél, birtokába kerültem annak a városi legendának, hogy a néhai híd maradványai mind a mai napig ott fekszenek a mederben a Szabadság híd alatt. Csütörtök reggel úgy döntöttem, jó korán felkelek, s bár szabadságoltam magam, mivel a vízállás most az "ideális", utána járok. Nem szóbeszéd, valóban ott vannak a roncsok, az Ínség (Gellért-hegy) folytatását képező sziklazátonyon megtörve fekszenek fel, ezért volt látható szinte kizárólag csak a budai pillér környékén.

A képem hatására, mely a Facebookon mára több ezer megosztásnál jár, s még a TV2 és az Euronews is lehozta, rengeteg kíváncsiskodóval telt meg a híd a hétvégén. Ők sajnos már lemaradtak róla, ugyanis pénteken meglöttyent a Duna, a roncsokat ma már jó 2 méter víz borítja. A Duna egy koszos folyó, hiába hunyorítunk, semmit sem fogunk látni. Legalábbis, a következő aszályig, amire remélhetőleg, a hajózás érdekében is, nagyon sokat kell várni.

Rekordalacsony vízállás a Dunán - galéria


2017. 11. 23. - Jellegrajzok felújítása - új rovat készülőben

Újraszerkesztem a régi oldalnézeti rajzaim személyhajók, vontatóhajók, tolóhajók, tolóvontatók és jégtörők témakörben. Mindezek mellett új rovat is indult a honlapon, le fogom rajzolni a Duna ÖSSZES valaha létezett dízelmotoros vontató és jégtörőhajóját oldalnézetből. Ez azért lesz nagyon vicces, majd meglátjátok, nem kevés különböző típus épült belőle - szerencsére és örömünkre, akik még láthatták őket dolgozni, esetleg maguk is dolgoztak rajta.
A rajzokat a hajók technikai adataival színesítem, melyben nagy segítségemre van a hajoregiszter.hu és természetesen a binnenschifferforum.de adatbázisában fellelhető szöveganyag. Ezekre az oldalakra természetesen hivatkozni is fogok az adatok felhasználásánál. A rajzok tekintetében viszont hangsúlyozom, hogy azok mind (az utolsó megrajzolt pixelt beleértve) a saját szellemi termékeim, más rajzokból és képekből nem emelek át, azok csupán mankóként szolgálnak, ahol szükséges. Ilyen például a Várfalvi-könyv, habár azok a rajzok sajnos néhol elnagyoltak, pontatlanok (nem kisebbítve ezzel a szerző érdemeit, mert nem kis dologra vállalkozott annak idején!), így onnan csak mértékkel "lesek el" fogásokat. Arról nem beszélve, hogy a nem magyar vonatkozású vontatókról még ennyi információm sincs, hiszen a felesleges transzkontinentális indulatkeltés gödrében éhen döglött a bagoly. A mi közös baglyunk.

Na, de nem szaporítom a szót, nézegesse mindenki a készülő rajzokat és az egyre bővülő "A FOLYAMHAJÓZÁS VILÁGA" bal felső menüpontot. Az oldalrajzok mellett várhatóan magyarázóábrák tömkelege kerül fel a következő hetekben/hónapokban.

Ja, és mielőtt elfelejtem: boldog szülinapot folyamhajo.hu!
Kerek 15 éve indult az oldal.


2016. 12. 03. - 250 hajónk van

Felkerült az utolsó, szám szerint a KÉTSZÁZÖTVENEDIK (250!!!!!!) hajó az adatbázisba, 251-es sorszámmal, név szerint a RIVER VOYAGER. Továbbra is nagy-nagy köszönet Kurdi Csabának, Kosztolicz Péternek és Franknak a szebbnél szebb fotókért!

Ha pedig már kiírom ide ezt a hírt, álljon itt némi statisztikai érdekesség is, hogy nagyobb izgalommal kattogtassatok:

A 250 szállodahajóból 20 db csak szigorú megkötésekkel, vagy már egyáltalán nem üzemel, vagy fizikailag sem létezik, ebből: 3 db szétbontva, 3 db forgalomból kivonva, 3 db tengeri munkásszállásnak átalakítva és további 11 db parthoz kötött normál szállodaként, esetleg munkás- vagy menekültszállásként funkcionál. A maradék 230-ból 37 db fix adott távoli folyón üzemel, ebből: 1 az Elbán, 1 a Garonne-on, 1 a Pón, 2 holland belvizeken, 17 a Rajnán, 8 a Rhone-on és 7 a Szajnán.
A maradék 193 hajóval jó eséllyel bármikor találkozhatsz a Duna hazai szakaszán, akár Te is! (Megijedni nem kell tőlük, nem bántanak.)

Az adatbázis a mai napon (2016. 12. 03.) végre a valós adatokat tükrözi, nem süllyedünk el, továbbra is reklámmentesek és piacgazdaságilag függetlenek vagyunk, a szorgalom pedig kitartó.

Mindezek mellett, hamarosan új rovatok is kerülnek az oldalra: rajzok és komplex leírások a Duna különböző szakaszain elterjedt csatolásokról, a dunai szállodahajózás képes és szöveges története évszámokkal, fontosabb eseményekkel, hajóelhaladási statisztikák, némi journalist guide animation, hogy minél kevesebb firkász mondjon uszályt a bárkára... és egy szép hosszú színes meglepetés, ami a Dunán valaha üzemelt összes dízelmotoros vontatóhajó-típusával kapcsolatos... megéri figyelgetni az oldalt a következő bő fél évben.


2016. 09. 12. - Súlyos hajóbaleset Németországban

2016. szeptember 11-én a hajnali órákban a Nürnbergből Budapestre tartó VIKING FREYA kabinos üdülőhajó a Duna-Majna csatornán Erlangennél egy közúti hídnak ütközött, mely teljes egészében szétroncsolta a kormányállását a hajó felső fedélzetéhez szorítva azt. A fülkében szolgálatot teljesítő 2 magyar állampolgár - a hajó első tisztje, valamint egy matróza - a helyszínen életét vesztette. A vizsgálat jelenleg is tart, elsősorban arra a kérdésre keresik a választ, miért nem sikerült időben leereszteni a vezérlőkabint a közelgő híd előtt. A baleset során sem az utasok, sem a személyzet többi tagja nem sérült meg, a hajótestben és a felépítményben nem keletkezett kár.


2015. 04. 03. - Elindult az angol változat és az idővonal alkalmazás

A folyamhajo.hu immár a nemzetközileg általánosan elfogadott angol nyelven is elérhető. In addition to this, él a személyhajók adatlapjain az idővonal, ahol pontosan követhető, hogy az adott hajóval mi történt, s mikor. Ide vonatkoznak a havariák, lobogóváltások, és ami tán a legfontosabb, névváltások évszámai is. Ezzel együtt egyre több kép kerül vízjel oltalma alá - nem véletlenül. Hamarosan minden képen viszontlátható lesz az új rendszer lenyomata. A fotóalbum is frissült. A közeljövőben pedig a folyamhajózási ismeretterjesztő rovat is megújul. Ja, és idén már jött két új hajó is. :)


2015. 02. 17. - Döbbenetes, megalapozatlan marhaságok a BKK-tanulmányban

Érdekes bekezdést találtam a BKK "Budapest Duna menti területeinek fejlesztése" c. tanulmányában:

"A szállodahajók nagymértékű jelenléte rontja a fővárosi szálláshelyek kihasználtságát, azok működésénél lényegesen kisebb gazdasági hasznot eredményeznek Budapest számára."

Egyrészről, nem látok semmiféle forrást, mely alátámasztaná, hogy a szállodahajók számának egzakt növekedése okozza a budapesti szálláshelyek csökkenő kihasználtságát, miközben két, egymással legkevésbé sem konkurens alágazatról beszélünk.
Mint az közismert, ezek a hajók egy-két-háromhetes programcsomagot kínálnak kizárólag üdülés céllal, melynek Budapest is része, de alapvetően a Duna-Majna-Rajna víziút valamennyi izgalmas helyszínének megismertetésére tesz kísérletet. Egy budapesti szállodának, amit a vendégek nem kizárólag üdülési céllal vesznek igénybe, ez nem lehet konkurenciája.
Már csak azért sem, mert könyörgöm, egy budapesti szálloda nem megy a Dunán sehová. Laikusok kedvéért itt a magyarázat, miért nem: mert bele vannak betonozva az anyaföldbe. Azért.

Mindezen túlmenően, pont a tengerentúlról érkező vendégeknek szervezett hajóutak kezdődnek vagy érnek véget nálunk, több napos(!), kombinált budapesti szállodai tartózkodást biztosítva nekik.

Innentől lényegében minden további szótépés felesleges.


Első 1 2 3 4 Utolsó